torsdag, mars 01, 2007

Er hylende griser rasisme?

Akkurat som en viss nestleder i et visst parti, så tenker jeg å bruke dagens bloggpost på å ofre noen ord om bystyrerepresentanten for Demokratene i Bergen, Kenneth Rasmussen, som ble nasjonalkjendis over natten for utsagnet om at han ville jage vekk muslimer fra Torgallmenningen i Bergen med grisehyl og kalde svineknoker. For hva er vel verre enn muslimer i bønn på Torgallmenningen som ber, eller som lederen for Demokratene Vidar Kleppe sier; "(De) skal ikke få stå med rumpa i været på Torgallmenningen" og som med det seiler inn som saklighetens store beskytter.

Hadde forslaget vært humoristisk ment (det kunne lett ha dukket opp i et av Otto Jespersens show), så ville jeg kanskje ha ofret det en latter. Men siden Rasmussen faktisk mener dette oppriktig, så tar jeg utspillet alvorlig, og mener at det er på tide å ta på alvor den nye formen for rasisme som sprer seg.

For uansett hva en måtte mene om Torgallmenningen som moské eller ikke; utspillet til Rasmussen baserer seg på renspikket rasisme, og føyer seg inn i rekken av rasistiske utblåsninger fra norsk høyreside de siste årene. For mens en for 50 år siden pakket rasisme inn i "vitenskapelige" analyser av at folk fra andre steder enn Vesten var laverestående, begrunner Rasmussen og andre rasister meningene sine nå med at "de er forskjellige fra oss" og at "kulturen deres er annerledes".

I neste øyeblikk peker en på æresdrap, arrangert ekteskap og det faktum at muslimer ikke spiser svin. (Vel Rasmussen, til informasjon, det gjør ikke jødene heller, som du forøvrig ikke har noen motsetninger mot). Og til slutt konkluderer Rasmussen og vennene hans at kulturforskjellene gjør at "de"(muslimene) ikke har noe her å gjøre.

Og om ikke argumentene biter nok, kommer påstanden om at arrangert ekteskap, æresdrap og annet "feil" skyldes Islam. Og det slutter ikke der. For så snart Rasmussen får pusten tilbake er Osama og Co, Al-Quaida og andre galninger blandet inn i analysen, noe som, naturlig nok for mange, får muslimer til å fremstå som onde, laverestående vesener med ett mål i livet; å løpe inn i en folkemengde med en bombe rundt livet. Trenden ser vi klart. FrP vil ha færre innvandrere, Hallgrim Bergs nye bok varsler en "islamsk invasjon" og en rask titt på VGs debattforum avslører at muslim for mange er synonymt med terrorist. Sistnevnte tilfelle er så gale at Dagbladet nylig skrev en lengre artikkel om nettdebattene var tatt over av høyreekstreme.

Jeg skal helt ærlig understreke at Rasmussen ikke har sagt dette offentlig og at mannen aldri har fremmet den analysen jeg skisser opp. Men utspillet hans føyer seg i rekken av dette som er den nye argumentasjonen fra brun-høyre. Og den argumentasjonen er skremmende lik den som har vært brukt i nesten enhver sammenheng der det har vært folkemord, forfølgelser eller undertrykkelse basert på rasisme.

Så spørsmålet blir jo da, hvordan kan man møte en slik intolerant meningsmasse? Et par måneder på universitetet fjerner enhver tvil om at Rasmussens verdenssyn har like mye bunn i virkeligheten som tanken om at det er liv på månen, men å kreve universitetsutdannelse for å forstå islam blir også feil. For, utfordringen gjelder ikke bare akademikere, snarere tvert imot.. Skal vi stoppe den nye rasismebølgen, så må dette være noe vi står samlet om.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Selv om midlene er i overkant drastiske, tror jeg nok uttalelsene har kommet i en mild form for affekt. Samtidig er det en viktig debatt: Det islamske samfunn i Bergen "truer" med å holde bønnen på Torgallmenningen. Er det noe man ønsker? Utsppillet kommer helt sikkert i affekt fra den muslimske lederen som sa det, og således er det vel ikke stort verre en Rasmussens?

Jeg tror du skal være svært forsiktig med å blande kortene her: En manns utspill er ikke forenelig med "resten av norsk høyreside".

Det siste avsnittet ditt skal jeg ta tak i, og filleriste litt. Du har nå gått på universitet i Bergen og journalisten (?) i 6-7 måneder? Nøyaktig HVA er det som har gjort at du kan påberope deg et mer riktig verdenssyn enn Rasmussen? En guttunge som ikke er tørr bak ørene, og så (mis)farget av 15 år på Steinerskolen.. Hehe.. Joda, viktig med troen på seg selv! Når det gjelder ditt, og resten av dine semi-komunististiske meningsfeller, verdenssyn, reklekterer det en total mangel på økonomisk og historisk kunnskap. Men, what the hell, kjør landet på huet og rævva, står man på sånn som man gjør nå, står vi uten noe annet enn Statoil/Hydro igjen her på Bjerget, folk gidder ikke utdanne seg da det ikke lønner seg, og åpne sluser inn når det gjelder mennesker. You can have it:p For det gikk jo så bra med Sovjet. Det gikk jo så bra (det gjør det forsåvidt i store deler enda) i Kina. Og Øst-Europa er jo rene Lykkeland...

At man aldri skal lære..

SimenJW sa...

Oppgitt høyre!: Bra kommentar. Jeg tror nok at alle utspill er spisset i denne saken. Samtidig mener jeg det ligger noe fundamentalt galt bak argumentasjonen til Rasmussen som han uansett ikke kan fraskrive seg. Det skal være understreket.

Så ift. dine utblåsninger ang. siste avsnitt. Jeg ser ikke helt hva mine "semi-kommunistiske meningsfeller" eller min "totalt manglende historiske og økonomiske kunnskap" har med avsnittet å gjøre. Ja, jeg innrømmer at det å påstå at jeg vet bedre enn Rasmussen og dermed pårope meg selv rett kan virke drøyt. Men samtidig så skal du ikke ta mer enn fem studiepoeng i Midt-Østenstudier før du faktisk får et fullstendig motsatt syn på islam av det svært mange andre har.

Dessuten tror jeg/håper jeg at nettopp de som er yngre enn Rasmussen (og dermed har vokst opp i et langt mer mangfoldig samfunn) også kan komme kulturforskjellene heller i møte enn å håne og latterligjøre dem. Så å si at alder er noe negativt i denne saken blir feil.

Comrade Arnfinn sa...

Tror mange overreagerer på "trusselen" om å holde bønn på Torgallmenningen. Problemstillingen er jo at de faktisk vil ha et gudshus hvor de kan dyrke sin tro, noe de ikke har fått. Slik det da virker, er det kun Torgallmenningen igjen som har kapasitet til å arrangere bønn på.

Anonym sa...

Da får de bruke penger til å kjøpe seg/leie seg et sted da..

I sa...

Jeg syns "oppgitt høyre" sier noe artig når han først understreker at "En manns utspill er ikke forenelig med "resten av norsk høyreside"" - og deretter kaster deg i sekken med "resten av dine semi-komunististiske meningsfeller".

Nei, man skal passe seg skikkelig massemasse for å stigmatisere, asså.

Åh, nå fikk jeg lyst til å reise til Kina, kjenner jeg. Også har jeg søkt asiatiske og afrikanske studier på UiO til høsten.

Stå på, Simen. Fin post.

Anonym sa...

Postene til Simen er ikke viktige...

Anonym sa...

Brenn hele greia.. Neida..

Men er det virkelig sånn, at man i et kristent land må støtte folk i sin tro? Jeg er ikke interessert i å betale for at mennesker skal få dyrke hedenske Guder over skatteseddelen.. (ikke det at det er tilfelle med islam) Men det finnes nok av hedenske trosretninger i Norge, skal alt likestilles? Det er greit at Simen her gjerne vil være venn med våre nye, mulimske landsmenn. Det er kun for å skaffe stemmer. Hadde han laget denne posten om den hadde bunnet i at en fra de "røde" partiene hadde sagt slik? Poenget hans er ikke hva Rasmussen sa, men hva de "blå" kan mene med det. La oss slenge dritt om "de blå".. Bra politisk bakgrunn.. EKLE KOMMUNIST!! Sug Binn Simen, finn på noe bedre å gjøre. Politiker blir du heldivgis ikke..

Anonym sa...

it is an interesting website, I will go back there

SimenJW sa...

Anonym: Synd at du ikke klarer å holde deg saklig. Men gitt at det var en RV-er eller SV-er som sa det, så ville jeg nok reagert enda mer. At Demokratene er rasister er ikke akkurat noen nyhet.

Men for å komme skatteseddel-retorikken din i møte, har du noengang tenkt på det at muslimer i Norge betaler skatt som så går til å sponse Statskirken? De klager ikke. Uansett mener jeg religion er en privatsak, men som må kunne gis rom i samfunnet for å utøves. Om så Torgallmenningen er eneste mulighet for fredagsbønnen, så godtar jeg det. Det same gjelder også Levende Ord, skulle de plutselig mangle lokaler.