søndag, januar 21, 2007

Tar ansvar for mine gjerninger

Klimatrusselen,http://www2.blogger.com/img/gl.link.gif miljøkatastrofen og naturens ubalanse. Omtalt fenomen har mange navn, og flere vil det bli. Som de siste postene viser så er miljø blitt en het snakkis som ikke bare diskuteres i akademia og bekymrer politikere, men som også får den jevne bussjåfør, sykepleier og skoleelev til å se opp til himmelen og lure på hvordan morgendagen om 20 år vil se ut.

Og for en gangs skyld så er ikke bekymringene overdrevet. Snarere tvert imot. Mens Vallas lederstil og en jente ved navn Ingrids fødselsdag dominerer overskriftene i landets største avis, VG, venter bekymrete klimaforskere og miljøaktivister på at FNs klimarapport skal komme - en rapport som vi allerede vet vil få enhver Hollywood-skrekkfilm til å fortone seg som Bambis fødselsdagsparty.

Og når selv 33 aktivister velger å få 7000 kroner i bot for å stanse byggingen av århundrets største miljøsvik - gasskraftverket på Mongstad, så velger VG å blåse opp kjendisstoff heller enn å vie Mongstad-aksjonen en helside. Avisen nedprioriterer stoffet fordi det ikke selger. Å da snakke om journalisters viktige samfunnsrolle blir direkte hyklerisk om ikke direkte kvalmt.

I dag gjorde jeg noe jeg sjelden gjør - å ta personlig ansvar for det jeg mener er et samfunnsansvar. Men krisen er nå kommet så langt at jeg lar hellige prinsipper falle, og heller gjør det jeg kan for å redde miljøet. Siden jeg om tre dager reiser på ferie til Kina, og dermed slipper ut ikke rent lite Co2, så velger jeg å gjøre opp for det gjennom å donere penger til tiltak som kan redusere jordens samlete Co2-utslipp. Prisen? 262 kroner. Sure penger for en student. Men hva skal jeg med dem den dagen halve Europa er blitt til ørken, Bergen ligger under havnivå og over halvparten av jordens befolkning mangler drikkevann?

Jeg skulle bare ønske Jens Stoltenberg, Kjell I. Røkke og de fleste andre rikinger, Statoil, Bush og andre klimaverstinger tenkte det samme når de ubetenksomt tråkker ned livsgrunnlaget vårt. Da ville vi nok verden sett helt annerledes ut.

8 kommentarer:

Anonym sa...

noe langt å dra til kina for å feriere? hva med kolonihage? eller bare å ta seg fri?

SimenJW sa...

Fordi:
1. Kina er varmt. Det er en nødvendig krav for en ferie med stor F akkurat nå. Dessuten frister ikke Las Palmas eller Alicante særlig.

2. Det var billige billetter dit. Selv om miljøskatt gjorde billetten et par hundrelapper dyrere, er reisen fortsatt nesten billigere enn en vanlig sydentur.

3. Kina er såpass langt vekke at verken jobb eller SU kan få tak i meg. Det er en fordel når du skal slappe av. :)

Edvard sa...

Må si at kvaliteten på bloggene dine har falt ganske betraktlig i det siste.. Hvor er bloggen om Valla-saken for eksempel? Valget i Serbia?

Uansett; vi er vel alle bekymret for global oppvarming og følgene, men er det en ting som ikke hjelper saken er det urealistisk skremselspropaganda som "halve Europa er blitt til ørken, Bergen ligger under havnivå og over halvparten av jordens befolkning mangler drikkevann?" Du er vel enig i at dette er et rimelig urealistisk scenario.

SimenJW sa...

Edvard: Vel, noen ganger må man prioritere andre ting enn blogg, dessverre. Ang. Valla-saken, så er det ikke utenkelig at jeg kommer til å dele mitt synspunkt der så snart saken har fått rase fra seg.

Og ang. miljøproblemene. Nei, det er ikke urealistisk. En rapport lagt frem for brit. statsm. Tony Blair konkluderer med at det blant annet er en reell fare for at Sahara i fremtiden vil bevege seg innover Sør-Europa. Og det med havnivået er alt annet enn spøkefullt. Skulle havet stige med over 1,5 meter, noe som er realistisk om grønnlandsisen og polisene smelter (da især isen på sydpolen) så vil havet stige med flere meter. Men jeg skal være ærlig at jeg ikke har tall foran meg på hvor mye det er snakk om, om det er 1,5 eller 5 meter.

Og til slutt, det med drikkevann er fullstendig reellt. Mer info om det kommer i en bloggpost utover våren en gang.

Edvard sa...

Hvis du har sett Gore sin film og tar alt der for god fisk så skjønner jeg du blir skremt. (en god film, men han ødelegger helt for seg selv med å komme med halvsannheter/løgner). Han viser bl.a. hvor mye som vil komme under vann diverse steder hvis vannet siger 5 meter. Problemet er vel at få ser for seg at det skal stige noe særlig mer enn 1-1,5 meter. En annen ting er at selv om nordispolen smelter så blir sørispolen større. Ikke nok til å kompensere, men er noe å ta med. (som ikke Gore gjør) Og det scenarioet Gore viser med at hele Grønlandsisen smelter er ganske urealistisk. 1 meter kan du regne med Simen. Det er dramatisk nok for veldig mange, men neppe nok til å sette Bergen under vann.

Det rapporten som viser at halve Europa vil bli til ørken er jeg VElDIG interessert i å lese. Håper du kan få opp en link.


Til noe annet: en ting er å ikek ha tid til å produsere masse blogger, en annen ting er å ta for seg noe ordentlig og ikke minst skrive noe ordentlig når du først blogger.

Edvard sa...

Og bare for å ta Mongstad saken. Dere får rensing om 3 år så hva syter dere om. Det er tre år hvor gassen som ville blitt forbrent uten rensing uansett om det hade vært gasskraftverk på mongstad eller ikke, før det blir satt igang Co2-rensning. Med andre ord er dette mye bedre enn alternativet: å brenne gassen uten rensing i Europa. Jeg trodde det var det globale miljøet du var opptatt av. Co2-utslipp i Norge eller Tyskland spiller ikke så stor rolle for klimaet. At 33 idioter velger å få 7000 i bot for å ikke utrette noenting er neppe særlig nyhetsverdig spør du meg...

Anonym sa...

Sahara har utvidet seg så lenge den har eksistert, så det argumentet kan du bare trekke med en gang.. Dessuten er det en gang slik, at en ørken ikke kan "fly", og sist jeg sjekket, var det et hav mellom Sahara og Europa.. Eller skal den kanskje gå via Asia på veien?

At lederen for landets kanskje mektigste organisasjon, som samtdig omtrent styrer vår pinlige Regjering så til de grader går på en blemme, er faktisk 1000 ganger viktigere enn at 33 "naturvernere" med overlegg bryter loven. Med fare for å gjenta meg selv; Hvorfor i alle dager gjør de ikke noe fornuftig, som å hjelpe til etter skipsforliset ved Fedje!?

SimenJW sa...

Anonym: Vel, hvis du mener du vet bedre enn anerkjente klimaforskere, så er det helt greit. Men jeg holder en knapp på klimaforskernes advarsler heller enn dine flåsete kommentarer.

At lederen for landets -viktigste- organisasjon gjør en feil er for min del like uventet som at det er kaldt i desember. At mediene derfor kjører dette side opp og ned er uforståelig.