mandag, september 11, 2006

Glad i tog, men...

Fikk en noe småhissig bloggpost tilsendt fra Guro, som for tiden er uten egen blogg. Siden jeg ikke kan si meg annet enn enig, så trykkes den her. Enjoy :)

--------------- F U Nsb! -----------------

Jeg er veldig glad i tog. Tog er miljøvennlige, de går på skinner, og dessuten har jeg veldig troen på at enkelte politikere vil ta til forstand og bygge høyhastighetsbaner så tog ikke bare blir billigere, men også raskere enn de ukoselige, co2-utsprøytende flyene som gjør alt de kan for å loppe deg for penger.

En annen veldig grei ting med tog, eller med nsb da, er at man de siste årene har kunnet bestille togbiletter til såkalt minipris, som tilsier 199 eller 299 kroner for biletten uansett hvor i Norge man reiser fra og til. Denne ordningen kunne fungert veldig veldig bra, men det er enkelte momenter ved ordningen som kan få enhver normal person til å hoppe på datamaskinen sin i typisk Donald Duck-stil. For det første har nsb-sidene en tendens til å alltid henge seg. Uansett hvor bra internettilkobling man har, så er det umulig å gå gjennom billettbestillingen uten at sidene henger seg og man må begynne på nytt.

I tillegg til det utrolig ustabile nettverket, så kan man også kun hente billetten sin på ett valgt sted. Dersom man helt glemmer hvor man hadde sagt at man ønsket å hente billetten sitter man fint i det... Det hjelper nemlig ikke å ha e-mailbevis med reservasjonsnummer på at man har kjøpt billett, i tillegg til å vise frem visa-kortet som enhver idiot i ettertid kan sjekke opp for å se om det faktisk stemmer at denne personen har kjøpt billett. Spesielt ikke hvis man møter på gretne, gamle damer som egentlig burde vært innlagt på psykatrisk lukket avdeling, og ikke har noe som helst i servicebransjen å gjøre (hva er egentlig greia med at absolutt alle sure mennesker velger seg jobber hvor de må forholde seg til andre mennesker? Føler de ekstrem lykke av å gjøre andres dag kjip?). Nope, i stedet må man betale full pris for en ny billett på toget (for det går selvfølgelig ikke ann å kjøpe miniprisbillett på toget....hvorfor gjøre ting enkelt liksom?), bare fordi man fikk det litt travelt og helt glemte å gå innom ekle Narvesenbutikken før man gikk på toget.

Så, for å gjøre ting enda bedre, har nsb laget en utrolig elendig løsning for dem som er så "heldige" at de bor i Lillehammer (og alle andre steder med lokallogrute). Det er nemlig sånn, at fordi Lillehammer har eget, lokalt rutenett til Oslo/Skien, så kan ikke de som bor fra Lillehammer og sørover bestille togbilletter på toget fra Trondheim til Oslo på nett før reisedagen. Man kan derimot bestille billett på lokalltoget fra Lillehammer til Oslo, men let´s face it, det er ikke sånn at alle har endestasjon i Oslo. Noen kunne faktisk tenke seg å reise litt lenger, til Bergen f.eks. Med miniprisordningen kan man i teorien bestille billett helt fra Lillehammer til Bergen for kun 199 kroner. Men det har seg sånn, at det kun finnes 19 miniprisbilletter på hvert tog, så når man er tvunget til å bestille billett på reisedagen fordi man er så "heldig" at man bor på et sted som har lokalltog og regionstog, så sier det seg selv at miniprisbillettene helt garantert er utsolgt.

Nå tenker du kanskje at man bare kan kjøpe velge lokaltogvarianten fra Lillehammer til Oslo, og så vanlig tog fra Oslo til Bergen, og at dette skulle fungere helt fint. Men neida, nsb har nemlig sperret for muligheten til å bestille lokaltogbillett på internett, dersom man skal videre fra Oslo til samme prisen. Logisk, I think not.

Så, for å unngå at man må kjøpe billettene hver for seg, å i stedet for å betale 199 kroner fra Lillehammer til Bergen, må betale 398 (199 fra Lillehammer til Oslo og 199 fra Oslo til Bergen), så må man ringe nsb kundeservice. Nå skal det sies at nsb kundeservice faktisk er ganske trivelige. De har en relativt lang åpningstid, helt til klokka 23 (også på søndager), og i motsetning til gale damemennesker på toget, så er det faktisk ganske koselige mennesker som jobber hos nsb kundeservice.

Etter cirka 10 minutter med å forklare situasjonen og cirka 10 minutter med å finne reiserute (det er nemlig sånn at også kundeservice-folkene har problemer med hjemmesidene til nsb), gikk endelig alt i orden. Damen i telefonen ordnet til og med så jeg fikk togbilletten sendt hjem til meg, så etter over en time med frustrasjon var jeg tilslutt en lykkelig eier av ett stykk togbillett fra Lillehammer til Bergen. Og prisen: 349 kroner, 299 kroner fordi de miniprisbillettene til 199 hadde blitt solgt like i forveien (helt sikkert mens jeg prøvde å bestille), og 50 kroner fordi damen hos nsb kundeservice faktisk ville ha betalt for nsb sitt elendige nettilbud.

Plutselig har jeg fått litt avsmak til tog...

2 kommentarer:

Anonym sa...

NSB er til tider ekstremt irriternde ja... For ikke å snakke om Opplandstrafikk!

Når du nå alikevel nevner Den Fantastiske Mjøsbyen, sjekk ut bloggen min;)

SimenJW sa...

Jeps, og det er jo det som er målet. Bare en eller annen regjering får fingern ut...