torsdag, mars 15, 2007

Å referere til noen andre

Er en god ting mange burde bli flinkere til. Ikke fordi å refere til andre er et mål i seg selv, men fordi noen rett og slett bare klarer å si det bedre enn deg selv. Jeg velger derfor å gi ordet til Gina fra hennes blogg "Ginas lille røde" der hun tar for seg hvordan feminisme og kvinnekamp brukes som unnskyldning for rasisme og intoleranse av andre kulturer.

En post som sørgelig nok viser at minoritetskvinners kamp er ekstra vanskelig nettopp fordi høyresiden også fronter den, men da med skjult rasisme.

Les "Feminisme og Antirasisme" her!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men når landets første kvinnelige finansminister er bedre likt av de rikeste enn de fattige, hva sier det? Kan du sette dette inn i et kjønnsperspektiv?

http://forbruker.no/pengenedine/bankogforsikring/article1691987.ece

SimenJW sa...

Hmmm... Det var en veldig interessant sak du dro frem der. Siden rapporten ikke nevner noe om kvinner, så er det jo vanskelig å si noe om kjønnsperspektivet i det hele. Det eneste jeg kan si forøvrig er jo at det er litt interessant at en finansminister, og en kvinnelig sådan, i det hele tatt klarer å gjøre seg populær hos befolkningen. Tross alt, finansministeren er sjelden den største yndlingen blant ministrene.

Når det gjelder at fattige har mindre tillig til Halvorsen så tror jeg det skyldes flere ting. Jeg tror det 1. skyldes at det var her forventningene var størst til en rød finansminister, 2. at denne gruppen generelt er kritisk til at pengepolitikken skjer på de rikes premisser og 3. at Kristin på langt nær har "tatt" de rike slik mange håpet. Jeg må si meg enig i at jeg også er skuffet over at pengepolitikken ikke gjøres mer rettferdig og har mer fokus på å skape like muligheter økonomisk for alle. Men samtidig har Kristin gjort en svært god jobb ved feks. å gi VGS gratis læremateriell, sørget for finansiering av gigantisk barnehageutbygging, økt frikortgrensen osv.

Anonym sa...

Du mener vel finanspolitikken?
Pengepolitikken har jo ikke noe forelingsprofil akkurat...

Gina sa...

Jeg føler vi har en del av problemstillingen i orden, men sliter med å finne de gode løsningene... Forslag?