lørdag, september 02, 2006

Tog; Oslo-Bergen på 2,5 timer?

Jeg har tidligere innrømmet at jeg generelt har en svakhet for tog. De er så koselige, og så er de mye mer personlige og trivelige enn fly. Det eneste minuset er at toget bruker -litt- lang tid.

Se for deg at du skal på et morgenmøte i Oslo, en konsert på kvelden eller bare har lyst å treffe Tante Malla fra Toten som er på besøk. Du har to reisealternativ; med fly til 500 spenn pluss flybuss og slikt (ca 8-900 tilsammen), eller tog til 400 spenn i alt. Du velger seff toget, men så kommer du på at du ikke kan reise før på morgenen eller at du må være hjemme samme dag i Bergen. Løsning; fly...

Dette er scenarier de fleste kjenner til. Du ender opp med å spy ut Co2 10 000 meter over bakken fordi toget bruker 7 timer.

Det er her den geniale løsningen dukker opp. Haukelibanen! *tada* Haukelibanen går over Haukeli (doh!) og vil bruke 2 timer og 25 minutt mellom Bergen og Oslo. Best av alt, den kan linkes sammen med Stavanger og Haugesund og vips, du har en komplett togløsning som dekker vel 1,8 mill mennesker.

Men hvorfor er det ingen som vedtar denne løsningen? Vel, utenom SV og Venstre er det ingen partier på Stortinget som viser vilje, som igjen beviser Stortingspolitikeres manglende evne til å se langt. I stedet for å tenke langskiktig, nisser disse politikerne seg videre med alt for mye lønn, der de maser enten om 1. strømpriser eller 2. bensinpriser eller 3. for dårlig vei. (Dette gjelder jo selvfølgelig et visst parti.)

Uansett, Hordaland SU har i en uttalelse vedtatt et krav til regjeringen om at den må ta stilling til Høyhastighetstog i Norge innen utgangen av 2006. Det klarer den ikke. I stedet kommer det en rapport i 2007 som vil være utslagsgivende for hva som skjer videre. Om du vil vite mer om det, kan du gjerne lese nyeste artikkel i Morgenbladet.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Et spørsmål, Haukelibanen skal ikke stoppe andre steder enn Oslo, Berge og muligens Stavanger, nei? For hvis den gjør det, så vil det jo faktisk ikke være så veldig tidsparende, da all transport faktisk bruker mest tid når de stopper, og ikke på selve kjøringen.

Men helt enig, det er på tide at folkene vi valgte i fjor høst begynner å skjønne at man kan tenke mer langsiktig enn fire år. Å invistere penger i Haukelibanen nå, vil nok vise seg å være en veldig smart ting om 20 år.

SimenJW sa...

Haukelibanen skal stoppe en rekke steder, innenfor rammen på 2 timer og 25 minutter. Så det er faktisk også snakk om et gigantisk løft for distriktene også, kjære. :)

Anonym sa...

Jeg er enig med deg! Men er det marked for satsning på tog? I fremtiden tror jeg det, men per dags dato vet dere noe om det? jeg mener det er naivt å tro at all ferdsel til Oslo sakl skje via bil, fly og tog som omtrent tar lengre tid enn de andre tilsammen.

Forresten, hva er prislappen på denne herligheten?

SimenJW sa...

vel, det er allerede gjort en utredning av Deutsche Bahnen som sier at det -er- marked for tog, mens beregninger gjort av Jernbaneverket sier at det ikke er det. For én gangs skyld så stoler jeg mer på en ekstern, privat vurdering.

Uansett, regjeringen har gitt flere tyske universiteter i oppdrag å undersøke nettopp trafikkgrunnlag og om det vil svare seg. Så håper på en snarlig rapport og da også en rask avgjørelse.

Anonym sa...

Men hvor mye vil banen koste?

SimenJW sa...

Anslag strekker seg fra 28 til 90 milliarder, avhengig av hvem som har regnet og hvilke modell man går for. Men en bane som strekker seg fra Oslo, over fjellet på raskeste måte i dobbeltspor til Bergen, Haugesund og i tunell under havet til Stavanger vil få en kostnad på over 45 milliarder kroner. Altså det dobbelte av Snøhvit eller sånn ca. ett års forsvarsbudsjett.