Høyre og Øyvind Halleraker er plutselig blitt jerbanens beste venn og ønsker ifølge BT å bygge en "Høgfartsring" rundt i Sør-Norge. (Les saken her!) Interessant å se kraftkapitalisten Halleraker snakke varmt om ting som verken forurenser eller fremmer egeninteresser til eldre menn i slips.
Uansett, Høyre skal ha cred for å ta opp jernbanedebatten. Bra å se positive intiativ til høyre for Venstre for en gangs skyld. Men; hva er intensjonene til Halleraker... Er mannen plutselig blitt Frelseren selv eller ligger det onde, blå intensjoner bak utspillet til Halleraker?
Av den grunn har jeg tenkt ut noen teser på hvorfor akkurat Halleraker og Høyre kommer med utspillet sitt akkurat nå. 1. Banen kommer til å koste 100 milliarder. Kostnaden er langt høyere enn det høyeste estimatet til Haukelibanen, der hovedinnvendingen mot Haukelibanen lenge har vært prisen. Hvorfor foreslår Høyre noe som er dyrere enn det de selv går imot? Er det kanskje for å stoppe eventuelle baneplaner med eviglang Stortingsdebatt om pris på ny bane?
2. Byggetiden på banen er på 10 år. Det er flere år lenger enn Haukelibanen. Ønsker Høyre å utsette banen så lenge som mulig? 10 år byggetid pluss forberedelsestid betyr nærmere 15, i verste fall 20 år før banen er på plass. Det er for lenge.
3. Halleraker sin nye bane tar "tilfeldigvis" ikke høyde for dobbeltspor gjennom Ulriken og Ringeriksbane. Er Høyres baneplaner bare et falsum for å legitimere det å stemme mot Arna-tunnel og Ringeriksbane? Godt mulig. Halleraker nevner også i samme setning at biltunnel må på plass. Jeg begynner å ane andre intensjoner enn dem Halleraker så freidig presenterer i BT.
Ikke utenkelig at jeg kommer til å skrive et motinnlegg i BT.

1 kommentar:
Vi skal selvsagt sende alle som ikke tilhører den "korrekte" politiske siden på tvungen rundtur med toget så lenge stemmelokalene er åpne. Hehe! :)
Legg inn en kommentar