tirsdag, august 29, 2006

Trønder Roundtrip '06

Flere undrer seg sikkert på hvorfor bloggen min ikke har vært så oppdatert de siste ukene. Vel, folkens, svaret på det inneholder intet mer enn en flybillett, karsk og en hel del folk med bart.

Og før noen her lurer på om jeg for tiden driver og stjeler flybilletter nede på korskirkeallmenningen sammen med den øvrige uedruelige almue, så har jeg noen bilder som kanskje gjør ting litt tydeligere.

Først og fremst vil jeg skryte og kjefte på Norwegian. 250 spenn for en enveisbillett fra Bergen og 70 km nordover? Sweet Mama, her ser vi solidaritet med fattige studenter i praksis. Eller?

Faktum er at jeg i løpet av en time med egotripp 10.000 meter over bakken har sluppet ut like mye Co2 som om jeg hadde hatt én bil og kjørt den i ett år. Ikke bra. Flytrafikk er en av de største bidragsyterne hvert år til Norges totale Co2-utslipp. Det må gjøres noe med. Tog i alle himmelretninger anyone?

Vel fremme i denne noe eksotiske og ukjente byen var jeg raskt ute for å sjekke stedets kulturtilbud. Med unntak av en noe falleferdig steinkirke, på størrelse med et lite vestlandsfjell, var det ikke mye å hente. (Med unntak av noen heller interessante stasjonsnavn som er hentet fra en viss bonderomantisk bok skrevet av en heller kjent Nazist.)

Så, for å gi nok en pekepinn; byen er en av få i Norge som ikke la ned trikken på 60-tallet. I motsetning til visse politikere i Bergen, var de folkevalgte på stedet enten såpass smart, eller kanskje såpass treg med å få ut fingen, at de ikke fikk lagt ned trikken før det plutselig var ”in” med ting på skinner igjen. Takk skaperen for at noen her i verden er mer fokusert på brennevinskaffe og barten sin enn å legge ned smarte kollektivløsninger.

Byen har også et noe heller originalt sykkeltilbud. I stedet for å mekke sykkelstier(noe som virkelig trengs), har man satset på de late syklistene, og deres evner til –ikke- å klare tunge bakker. Dingsen du ser på bildet transporterer deg opp bakken mot at du betaler 100 spenn i året. Noe for Bergen?

Om du enda ikke har gjettet hvor i verden jeg har tilbragt de siste 96 timene, så foreslår jeg ellers at du tar en titt på denne utsikten.

Disse bergenserne har tydeligvis slått seg hardt, siden de har gått med på å flytte fra Bergen for å bo her i fem år! Jaaaiz!

Byen har et fantastisk SU-lag også. Bombe! Og når troppene ikke er i gang med å planlegge revolusjon, går turen til Bakklandet og ChocoBoco, som kombineres med det siste innen løøøv.

Om du fortsatt er helt uten clue, så foreslår jeg at du snarest går til anskaffelse av ”Norgesatlas for Barn; illustrert barnekartbok med fine bilder du kan fargelegge”. Vi snakker selvfølgelig om Trondheim, der blant annet denne skjønnheten (og SUer) kommer fra.

Kanke få frem hvor mye jeg gleder meg til å returnere til Alternativ! Æ glær mæ!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ser ut som det er flere enn meg som har blitt skaptrønder i det siste.
Akk, for en herlig by! Disse bildene vekker gode minner, spesielt bilde nummer åtte...

Tipper jeg ser deg litt på Lillehammer i høst;)
Jeg funderer forresten på Alternativ jeg også.

Anonym sa...

Karsk!? Altså, hvis du sammenligner den Dahlsen vi drakk på Mormors med Karsk, så tror jeg du trenger ett lite trønderkurs selv, kjære :)

Anonym sa...

det var nok ikke tregheten hos trønderene som gjorde at trikken ennå går. Det var harde kamper fra aktivister i byen... og Breidablikk - det er jo et vakkert navn (bor jo der) - et sted hvor man kan se langt og vidt utover (kanskje ikke fra mitt hus da). Koslig å treffe deg Simen - håper vi sees igjen... Jula f.eks. - før det kommer vel ikke Guro hjem.

Mamod Hamze sa...

Ramin Jahanbegloo iranske filosof og desident ble satt fri fra Evin fengsel (Skremmende fengsel foe intelektuell mennesker i Theran).

Anonym sa...

Simen.... må nok rette litt på en opplysing gitt i teksten din. Det koster ingenting å ta sykkelheisen! Det koster kun 100 i depositum for å få kort til heisen. Kortet kan du beholde på livstid, eller levere det inn å få tilbake 100 kr.

Trondheim er ikke en by som tar betalt for å frakte syklister opp den bakken. (Det burde kanskje være en menneskerettighet å ikke måtte sykkle opp den bakken?)

David sa...

"Faktum er at jeg i løpet av en time med egotripp 10.000 meter over bakken har sluppet ut like mye Co2 som om jeg hadde hatt én bil og kjørt den i ett år."

Nja, om du deler Co2-utslipp på antall passasjerer, skulle det ikke tilsvare mer enn et par dagers intensiv råning. Men jeg er enig, det burde finnes et mer reelt alternativ til flytrafikk.

Anonym sa...

Neimen mor Kirsti, da: Aktivistene greide ikke å forhindre at trikken ble lagt ned i Trondheim!! Det ble den i 1988. (Når ble Goro født? Mmmm 1987, du var i ammetåka!). Og hvem sørga for den nedlegginga? Jo Guro: Vårt parti SV!! (riktignok splitta på midten og i krig med seg selv som vanlig). En annen sak var at trikken gjennoppsto som et privat foretak uten kommunal søtte noen år seinere....

SimenJW sa...

Vel, så lenge private interesser gjør fornuftige ting, så har jeg ingenting imot det private. Dessverre er det rimelig sjelden, men dette ser jo ut til å være et unntak.

Vel, Mina, vi er vel begge rimelig skaptrøndere nå :)

Anonym sa...

ja, gråkallbanen under ledelse av erlend solem fortjener faktisk masse cred. kul fyr. og nedlegginga av trikken er en skamplett på trondheim SVs rulleblad.