fredag, juli 21, 2006

Journalistikk, here I come

Fikk et koselig og utrolig byråkratisk brev fra Samordna opptak her i dag. Jeg kom inn på journalistikkstudium ved Universitetet i Bergen, som har et snitt på 6,3. Jeg er overlykkelig, og i grunn veldig overrasket over at jeg kom inn gjennom nåløyet.

Med et inntakssnitt på 6,3 er det vanskeligere å utdanne seg til journalist her i landet enn det er å bli lege. Det sier litt om hvordan karaktersystemet fungerer. Om du får en sekser i norsk spiller liten rolle, du må også ha sekser i gym og matte for å kunne bli journalist. Hallo?

Heldigvis har jeg gått på Steinerskolen, som inntil nylig ikke opererte med karakterer i det hele tatt. I stedet blir hver søker tatt opp på individuell vurdering, der hver enkelt elev ved utgang av 3 vgt. blir plassert innenfor en kategori som gjenspeiler hvilket nivå hun eller han ligger på. Hadde jeg ikke hatt en slik ordning i ryggen kunne jeg vinket journalistikkutdanningen goddbye.

Det som er greien da er jo at inntakssystemet er utrolig urettferdig. Du må ha perfekte foreldre, gode oppvekstvilkår, gå på en bra skole og komme godt overens med lærerne for å i det hele tatt kunne tenke tanken å få over fem i snitt. Høyresidens rubbish om at du bare må være flink på skolen er en utopi.

Jeg syns SV var tøffe som foreslo en løsning der karakterene mistet litt av den tyngden de har i dag. Partiet ble sablet ned for det. Men hva er galt i å kjempe mot et komplett urettferdig og ikke-fungerende system?

10 kommentarer:

Anonym sa...

*missunnelig*
Karakterer suger lut! Heldigvis skal jeg på folkehøgskole neste år, men gruer meg skikkelig til inntaket neste høst...

meg sa...

grattis!

Anonym sa...

"perfekte foreldre, gode oppvekstvilkår, gå på en bra skole og komme godt overens med lærerne for å i det hele tatt kunne tenke tanken å få over fem i snitt"

Hva du legger i perfekte foreldre er jeg ikke helt sikker på. Hva gjør en perfekt forelder? Hvorfor skal det være en oppsatt mal for perfekt, det handler vel mer om man er fornøyd med seg selv og livet sitt? Hele retorikken din bygger på at med mindre du har en viss standard ballast så er du doomed. Sånn er det ikke. Du trenger ikke gå på en god skole for å få over fem i snitt, det eneste du trenger er å prestere på et høyere nivå enn de andre barna slik at det blir lagt merke til. Det eneste som er viktig, er å ha et godt forhold til lærerne dine, for subjektiviten er konge. Synes du lager et skrekkscenerio hvor femmeren er uoppnåelig, men hvis du ikke har godt på offentlig skole selv, så er jo det en annen sak. Å få femmer i et fag er ikke så veldig vanskelig, det gjelder bare bokstavelig talt å ikke sove i timen, og kan lett gjøres uten engang å gjøre lekser, fordi nivået på videregående er dårlig.

Hvordan mener du opptaket til høyere utdanning burde foregå? Hvis ikke det er karakterer, skal det være trynefaktor? Er det ikke rettferdig at de med best karakterer også får velge først?

SimenJW sa...

Jeg vet ikke hvilken skole dere har gått på, men på den skolen (steinerskolen) der jeg gikk, var ikke nivået dårlig.

Hele poenget mitt er at målet burde være å lære noe, ikke å lykkes. Slik steinerskolen fungerer, så er "toppkarakter" å komme innenfor en kategori der eleven har forstått faget/temaet/oppgaven og det beskrives så detaljert i et såkalt vitnesbyrd. (På en måte en attest). Med dagens karakternivå så avhenger det av hvilket desimaltall du har om du kommer dit du vil eller ikke, og tro meg, det finnes nok av folk som ikke kommer over fem, men ligger å strever nede på tre eller to.

Og hva tror du det betyr at nivået på Videregående er dårlig? Tror du det skyldes at elevene bare er late, eller har det kanskje noe med hvordan hele systemet er lagt opp?

Poenget som jeg, og sikkert mange andre også, peker på er at ved å skape et system der du må lykkes i alt for å klare noen ting, og det er ubegrunnede tall som avgjør hvor du ender opp i verden, så skaper man samtidig ikke lærelyst. Karaktersystemet skaper også en negativ spiral der folk som klarer seg bra får gode karakterer, og dermed også motivasjon til å fortsette, mens de som sliter får dårligere karakterer. Altså, skolen tråkker på den som allerede ligger nede.

Dessuten, ideen om "the selfmade man" er romantisk og alt det der, men den er i 99% av tilfellene en utopi. Akkurat som det sikkert fins en prins der ute som snart gifter seg med en prinsesse, så fins det folk som har jobbet seg opp fra bunnen av. Men det fins -tusenvis- av andre som aldri kommer seg videre, og de er de store taperne i dagens samfunn.

Dagens system i høyere utdanning er ikke bra, men det kunne vært mye verre! UHs leder Torbjørn foreslo jo nylig at en skulle avskaffe Samordna Opptak. Hva faen? Om ikke det åpner opp for kompishjelp og trynefaktor, så vet ikke jeg.

Anonym sa...

Du vet åpenbart ikke hvordan systemet fungerer. Det er nemlig en egen komite som vurderer utalelser fra Steinerskolen, og oversetter dem til en ordentlig karakter. Jeg kjenner selv en som har sittet i en slik komite, og ifølge henne er det rimelig bingo hvilke karakterer du ender opp med.

Men uansett er det nok en sammenheng mellom måloppnåelse i fagene og utalelse fra steinerskolen, og dermed karakter. Eneste forskjellen er at på Steinerskolen får man først etter man er uteksamineret vite hvor god man er, noe som reduserer forbedringspotensialet dramatisk.

SimenJW sa...

Jeg vet åpenbart ikke hvordan systemet fungerer? JO, jeg er fullstendig klar over at nasjonal komite setter karakterer på skiten. Men de karakterene er til gjengjeld langt mer veloverveid. -Men- i mange tilfeller så tas folk fra Steinerskolen inn på særskilt grunnlag, der vitnesbyrdet har vel så mye verdi som en vurdering fra Nasjonal Komite.

Og, det er bare tull at vi ikke får tilbakemeldinger i løpet av skoleåret. I løpet av en treårig skolegang på VGT. får du i alt seks helomfattende tilbakemeldinger som sier hvordan du står og -nøyaktig- hva du må forbedre deg på. Mens vanlige karakterer ikke sier en skit om -hva- det er du ikke har som gjør at du ligger under i et fag, så sier en skriftlig tilbakemelding ordrett hva du må forbedre deg på for en bedre vurdering.

Anonym sa...

Som sagt, når utalelsen fra Steinerskolen skal omsettes i karakter er det rimelig bingo. Jeg kan ikke forstå hvordan et system som går via slike omveier, med de feil det medfører, gir et bedre opptaksgrunnlag.

Du nevner forresten opptak på særskilt grunnlag. Det var vel det Røe Isaksen ønskte for alle skoler da han ville fjerne SO. Det er vel langt mer rettferdig at hver enkelt skole selv bestemmer hvem de mener passer inn, heller enn dagens karaktersystem?

SimenJW sa...

Ja, men da kan vi like godt fjerne karakterne, -OM- det hadde vært det Isaksen mente. For det han sa var jo at han ville -fjerne- Samordna Opptak. Og da ville man gått over til engelsk system med intervju, innsending av egetprodusert materiale eller med andre ord trynefaktor, trynefaktor og trynefaktor!

Anonym sa...

Hei, Junior, hør nå..

Du utbasunerer at "høyresiden er så urettferdige" og at karakterer er urettferdig, og du vil ha fred på jorden og sånn.. Men tenk deg om; Du gikk forbi en hel masse kandidater som faktisk har LÆRT noe på skolen, fordi en kommunistfreak gav deg en 6er i å være et tre..
Urettferdig..? In my book anyways..

Dere har en ideologi, det skal dere ha. Men kan dere ikke snart innse at denne kommunismen ALDRI kommer til å skje?

SV kom med et forslag som ville satt et allerede vaklende skolesystem ut av spill, totalt. Hvordan skal vi vurdere elevene? Elelr skal ALLE få den samme høyere utdannelsen, kanskje? JA, DET VAR LURT! Vi lærer ALLE at Palestina er fint, og at Israel er BUU, og at Bush er dum, så blir det så fint. Og så kan alle sammen bo i 25m2 hybler, som ikke koster mer enn ingenting, fordi det er gratis å eie en bygård (jr annen blogg her) slik at det bør være gratis. Å, da ville verden vært så.. ehh.. PÅ KJØRET!!!

Anonym sa...

Skal vi se...

"Du må ha perfekte foreldre, gode oppvekstvilkår, gå på en bra skole og komme godt overens med lærerne for å i det hele tatt kunne tenke tanken å få over fem i snitt. Høyresidens rubbish om at du bare må være flink på skolen er en utopi."

Forstår jeg deg riktig når du sier at alle som har over 5 i snitt har perfekte foreldre, går på en bra skole, har gode oppvekstvilkår og kommer godt overens med lærere? Og i tillegg er de på høyresiden?

Ja, det var litt av en påstand. Du som er sosialist hevder med andre ord at de fleste sosialister er dårlige på skolen? Snakk om å skyte seg selv i foten.